Ana

Nu har jag varken tid eller ork att skriva ett blogginlägg, men det bör nog ändå göras är jag rädd. Av två orsaker, dels att det var ett tag sedan sist, men även av ett annat skäl, framför allt det senare. På internet florerar en typ av forum för unga tjejer, så kallade pro-anas. Dessa är inriktade mot tjejer som lider av anorexi, eller är i riskzonen för anorexi. Visserligen kände jag till detta innan, men efter att ha studerat ett ingående, är jag så berörd att jag inte bara kan skita i vad jag sett.

Dessa forum riktar sig som sagt till unga tjejer utan självförtroende. Här uppmuntras de genom budord och en närmast religiös retorik till självsvält. De som inte redan har anorexi välkommnas med öppna armar, för att sedan brytas ner och dras in i nätverket. Infrastrukturen är likt en religiös grupp eller sekt, och målet är en aggresiv självsvält, som tyvärr är direkt dödlig. Att göra något liknande är inte bara oansvarigt mot sig själv och likasinnade, eftersom dessa sidor dessutom till stor del vänder sig mot en mycket lättpåverkad (minderårig) grupp, är det dessutom direkt diaboliskt och sadistiskt. Debatten om detta måste faktiskt tas på allvar, och bli officiell, eftersom dessa forum har en stark genomslagskraft. Det måste tas på allvar.

Här kommer en länk till ett sådant forum av den betydligt mildare och mer informativa typen, dock ändå med aggressiva och illavarslande tendenser. Den som är intresserad av att fördjupa sig i ämnet kan nog enkelt (för enkelt) hitta fler...

http://www.thewavemag.com/pagegen.php?pagename=article&articleid=22888

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0