Veckorevyn

Veckorevyn står för ungefär allt som jag ogillar. Den är tråkig, riktar sig till en målgrupp som inte riktigt är jag, är ytlig, dåligt skriven och full av dåliga annonser. Tro mig, jag har faktiskt läst och kollat själv. Innan var den dessutom styrd av den där skenheliga tösen jag inte kommer på namnet på som (orättvist såvitt jag vet) blev portad från halva Stockholm.

I Sverige har vi en massa fina lagar. Vi har en sexköpslag, som typ säger att om man köper sex får man lite böter. Inte så kraftfullt, men den slår åtminstone inte mot de prostituerade, utan mot torskarna. Huruvida prostitution är omoraliskt eller ej bestäms i alla fall inte av den här lagen, och ska inte göras heller. Vi har vidare en annan fin och (intalar vi oss själva i alla fall) unik yttrandefrihetslag. Exakt hur den lyder varken tänker eller kan jag citera, men jag kan säga hur den inte lyder. Den förbjuder inte någon att tex. glorifiera prostitution, eller något annat. Visserligen förbjuder den tex. hets mot folkgrupp och andra liknande brott, men att glorifiera något moraliskt tvivelaktigt, som inte ens är illegalt, varken förmår den, eller ska den förmå att göra.

I DN läste jag just att Veckorevyn skrivit ett reportage i form av en intervju av en prostituerad kvinna i Stockholm. Denna har försatt dem (Veckorevyn) i ett ofattbart blåsväder. Inte nog med att de förlorar en massa annonsörer, vilket faktiskt är förståeligt eftersom de trots allt frivilligt annonserade i blaskan, utan varenda ledarskribent talar om hur sanslöst förkastligt det Veckorevyn gjort är. De talar om det som något otänkbart och omöjligt, som borde vara förbjudet och straffas med döden, minst!

Jag är inte för prostitution, och barnprostitution är bland det mest fruktansvärda i världen. Men, det jag är mot är sexköp, och anledningen är att så många blir utnyttjade. Om någon trivs med att sälja sex kan det inte vara något fel med det, och om åtminstone en stor del av de som säljer sex hade gjort det (trivts med det), hade en sexköpslag inte bara varit föråldrad, utan direkt korkad. Därför måste det ses som ganska idiotiskt att inte låta en sådan röst komma till tals, utan kväsa henne innan man ens lyssnar till vad hon har att säga, och sen kväsa hela den tidning som råkat ha mod nog att lyssna. Jag gillar inte Veckorevyn, och jag hade antagligen irriterat mig på artikeln, trots det relevanta ämnet. Av någon anledning brukar jag nämligen göra det. Men idag har de, liksom Ebba von Sydow (den skenheliga tösen), blivit oskyldigt anklagade och upptvingade på ett kors där de inte hör hemma. Yttrandefriheten måste vara för alla, även för dem som säger något obekvämt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0