Knark

Ja - då var det dags igen. Bloggen ska skrivas. Vad ska jag skriva om idag?
- Vet inte.

Eller så kanske jag vet. Idag ska vi fortsätta det politikinriktade temat - och turen har kommit till droger. Resonemanget blir inte ekonomiskt - utan snarare hypotetiskt filosofiskt. Ett problem är att det dock bara blir patetiskt om jag har ett långt resonemang för mig själv, så jag nöjer mig med ett påstående. Om någon bemöter det svarar jag - annars blir det inte bättre.

Droger är inget annat än substanser som bedöms vara farliga och eller beroendeframkallande och därför förbjuds genom lagstiftning och stigmatisering av bruket av ovan nämnda preparat. Alltså är det inte nödvändigtvis fel eller ens farligt att ta en drog vid vissa tillfällen - utan kan tvärt om vara skäligt eller till och med uppmuntransvärt.

Såja - sammanfattning - knark är gott, vid speciella tillfällen.

Kommentarer
Postat av: Hanus

plåsse, har du börjat knarka...?
dessutom, kom ihåg att lagen i sig själv på intet sätt kan bedöma en handlings riktighet ur ett etiskt perspektiv. lagen är text, i en bok, och massa förvirrade poliser och diverse jurister som ibland försöker få folket att följa texten.

2008-04-25 @ 07:35:47
URL: http://hannesp.se/
Postat av: victor

Nej hanus - jag har inte börjat knarka. Jobbigt att den enda kommentaren hittils säger samma sak som jag själv tycker - och själv försökte säga...

2008-04-25 @ 10:53:28
URL: http://victorcohn.blogg.se
Postat av: Ursii

Känner mig lite tvungen att komma med en annan synvinkel. Droger har en negativ externalitet och om allt för många började använda droger (vilket skulle hända om droger blev legaliserat)så skulle hända det skulle bli: ökade sjuk kostnader och ta resurser från verkligt behövande, hemska familje förhållande för barn (allt för många har det rendan svårt men det skulle öka), mindre produktion. Sen kan man tycka att det är motsägelsefullt att alkohol och tobak är lagligt när dom kan i långa loppet vara lika farliga som vilken annan drog som helst. Det som talar för droger ät att dom i små doser är viktiga i medicinska syften. Så om man ligger och håller på och dö så kan knark vara gott annars inte. Fast ja skiter personligen fullständigt i vad människor gör som inte står mig nära, så länge det inte involverar mig

2008-04-25 @ 13:00:24
Postat av: Victor

Spännande. Sen kan man ju fråga sig om tex amfetamin för behandling av narkolepsi och ADHD eller morfin som smärtlindring vid operationer bör ses som användande a v droger - eller bara som ett korrekt handhavande av effektiva läkemedel...

2008-04-26 @ 00:03:21
URL: http://victorcohn.blogg.se
Postat av: Jürgen Fläns

kan man röka ostron? undrar Jürgen Fläns med vänner

2008-04-26 @ 13:13:11
URL: http://www.jurgenflans.de
Postat av: victor

Ja - man kan röka ostron. Har ingen större erfarenhet av ämnet. Har från en säker källa hört att biverkningarna är så kraftiga att det inte är värt besväret. Däremot kan jag rekommendera att äta ostron.

2008-04-26 @ 18:08:45
URL: http://victorcohn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0