En inte helt färsk, men ändå sjuk idé

En socialdemokrat skriver en i sin helhet rätt otäck blogg, vilket man märker i den första delen av citatet nedan. Dock har personen i fråga en viktig poäng i detta inlägg, och trots att det är en socialdemokrat som skrivit det (notera att jag endast är sarkastisk och inte betvivlar deras kapacitet) är det välskrivet, pedagogiskt och mycket slagkraftigt formulerat (troligen bättre än jag hade kunnat, och i alla fall orkat, skriva själv). Alltså:

"Normalt brukar jag vända mig mot alliansens förslag för att det går stick i stäv med den grundläggande socialdemokratiska ideologin som förordas, men detta är väsenskilt. Ask har i sitt senaste utspel gått emot något helt annat- nämligen logiken. Logiken är förvisso ingen politisk ideologi, men när man sätter sig mot den utan rimlig täckning brukar det väckas frågor och rentav klagomål. Att moderaterna föreslagit fängslande av psyksjuka förut må väl vara hänt, men detta utgör något helt nytt i svensk politik. Här är Asks förslag i korthet: Ungefär 20 gånger per år inträffar den pikanta situationen där en domstol drar slutatsen att en förbrytare var mentalt sjuk vid brottstillfället, men vid rättegångstillfälet har ett tillfrisknande skett och den misstänkte kan således inte dömas till vare sig straff eller vård. Detta tycker Ask är ett problem, och vill nu ändra lagen så att om straffet för en frisk person hade blivit fyra års fängelse eller mer så ska även den tillfriskande brottslingen dömas enligt samma modell, trots att domstolen konstaterat att personen i fråga inte kan hållas ansvarig för sina handlingar på grund av mental sjukdom. Inte helt 100, så att säga. Har ni inte redan sett den bristande logiken (känn er inte förolämpade för att jag specificerar- många har svårt med detta) så ligger den i att man vill döma en person till fängelse för ett brott som man i samma dom konstaterar att personen i fråga inte kan hållas ansvarig för. Man kan inte döma en person som var sjuk vid brottstillfället till fängelse- man ska ha vård. Men man kan inte heller döma en frisk person till vård. Detta är inte en lucka i lagen, detta är ett skäl att glädja sig åt att en sjuk brottsling tillfrisknat för egen maskin och kan fungera i samhället. Men det viktiga är väl, som alltid när man har en känslomässigt syn på juridiken, att straffa. Att justitieministerns sinne för vad som är rationellt krånglar är kanske skäl nog att sätta henne i fängelse??"

- Björn Fridén
Bloggen "Alliansfritt Sverige": http://alliansfrittsverige.blogspot.com/
Citerat 13/1-08 21.01

ps. Notera att jag inte endast tagit med det väsentliga i utdraget, för att visa min poäng, och därmed stympa det och ta bort den ursprungliga meningen. För detta är jag stolt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0