3:3

Brukar inte skriva sånt här då det dels är pinsamt, vräkigt och osmakligt, men dels även för att det dessutom är fantastiskt vidrigt att hänga ut någon person offentligt för något personen i fråga skulle skämmas för (om det offentliggjordes). Detta är dock ett undantag. Jag har valt att göra detta undantag av två skäl. Dels är hela scenariot roligt och underhållande - och passar in i min ansvarslösa profil, men detta i sig hade inte räckt, och ursprungligen hade jag inte tänkt skriva om det. Dels har dock personen det gäller också redan omnämnt mig på sin bilddagbok, inte med namn, men klart identifierbar. Dessutom har jag omnämnts på ett inte helt finkänsligt sätt. Sammantaget anser jag att detta ger mig rätt till följande integritetskränkande text.

23e maj övervarade jag ett sk. 3:3 evenemang i Kristianstad. Där drack jag, dansade jag och gjorde andra saker som hör studenten till. Tydligen dansade jag med en tjej - vi kan kalla henne lisa. Hon kände igen mig sedan tidigare (vilket hon inte klargjorde). Inget mer hände. Senare får jag e-post av henne, där det står att att hon kände igen mig osv. Brevet avslutas med "I'm not stalking you". Jag funderar och grubblar över vem fan denna människa kan vara, men snäll som hon var skrev hon sitt fulla namn i brevet. Enkelt, jag läser hennes bilddagbok, där det kommer fram spännande saker som att "[jag] ser ju inte dålig ut" men att jag ju tyvärr känns lite "'begagnad?' med någon [hon] känner". Spännande, men det är inte allt. Det står också vad jag gjorde när jag inte dansade med henne - och en liten kommentar till det. I kombination med brevet - kan man säga beundrarbrevet (ja), blir detta givetvis mycket roligt - och när hon sedan även skriver andra saker (som jag dock av hänsyn inte tar upp här) blir det självklart ännu intressantare.

Kanske blir min poäng inte tydlig nog för att jag inte ger tillräckligt med "kött på benen", men i så fall är det ett pris jag får betala. Frågan är trots allt om man kan skriva vad som helst om andra människor i ett offentligt rum, som både "blogg.se" och "bilddagboken.se" faktiskt är, och vilka konsekvenser det får. Det påverkar verkligen andra; tex. läste jag ju det hon skrivit om mig, vilket knappast var avsikten - och det påverkar givetvis mig. Men framförallt påverkar man sig själv - om man blottar sina innersta tankar för den som orkar och vill lyssna, är risken naturligt nog stor att tankarna kommer på avvägar. Följdfrågan blir, har folk ingen koll på vad de skriver, eller skiter de bara i det?

ps. Om detta inte blev begripligt så - återigen, jag får inte betalt, så jag skiter i det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0