I valet och kvalet.

Vilka valet står mellan vet nog alla - men vem som sympatiserar med vem är en senare fråga, och vem man nu bör ge sitt eventuella moraliska stöd (det är ju trots allt i princip det enda man har att bidra med) är ju minst sagt ett ytterligare dilemma.
          Barrack (Hussein) Obama (II), demokratisk presidentkandidat - utbildning från Harward Law school (bra), en klar motståndare till Bushs Irakpolitik (också bra antar jag), engagerad för Darfur redan 2005 (också bra) osv.
          Eller alternativet John (Sidney) McCain (III), republikansk presidentkandidat - fd. flygare i US Navy och krigsfånge i Nordvietnam under vietnamkriget (bra, eller bara risk för psykiska och fysiska men?), beskrivs av sina egna som "konservativ, men inte en konservativ" (alltså liberal för att vara konservativ) och har just utsett en vicepresidentkandidat från Alaska som är mot fri aborträtt (kommenterar jag inte ens).
          En bro mellan dem är givetvis att de båda anser sig själva vara goda kristna människor som tror och arbetar i Guds namn.
           I valet och kvalet är man när man ska välja mellan den unga, karismatiska och hyfsat liberala gudsfruktiga svarta mannen vars globala ekonomipolitik är rutten (PROTEKTIONISM, hallå!!!), eller den inte fullt så karismatiska men ännu mer gudsfruktiga vita mannen med nästan lika rutten global ekonomisk politik (också protektionism; bara inte så mycket).
          Som tur är slipper jag behöva välja, men om jag hade varit tvungen vet jag vem jag hade valt. Jag hade utan tvekan valt Obama - för han verkar i alla fall inte vara en riktig religiös fundamentalist, dessutom ger han ett sympatiskt intryck. Men eftersom jag slipper - så gör jag det inte, utan tipsar om min nuvarande idol istället, vars utmärkta blogg är ett hett lästips.

Ps. DNs Johan Thenthe är inte egentligen min idol, men han har faktiskt humor.
Ps2. Måste alla människor vara så religiösa? (se ovan)

Kommentarer
Postat av: Fia

Man märker inte alls att du gått IB, inte alls. :P

2008-09-10 @ 09:55:37
Postat av: Hanus

2008-09-10 @ 16:02:25
URL: http://hannesp.se
Postat av: Hanus

äh, man måste väl inte ha gått IB för att vara lite med i de världspolitiska svängarna. dessutom kan jag berätta för dig att plåsse var likadan redan innan började IB ;) (jag förutsätter att du är ironisk, förresten)



jag rekommenderar den här hyfsat sakliga artikeln om 9 skäl till att sarah palin suger: palin%2527s9mostdisturbingbeliefs/" rel="nofollow">http://www.alternet.org/story/97907/sarahpalin%27s9mostdisturbingbeliefs/

2008-09-10 @ 16:03:51
URL: http://hannesp.se
Postat av: Hanus

några guldkorn som förtjänar att lyftas fram ytterligare är bland andra "Palin also opposes abortion in cases of incest" och "Our national leaders are sending them out on a task that is from God"

2008-09-10 @ 16:05:56
URL: http://hannesp.se
Postat av: Fia

Ja, jag var ironisk Hanus, och jag är medveten om att man kan hänga med svängarna i världspolitiken utan att ha gått IB. Jag syftade mest på rubriken till Victors inlägg och den finfina Frödingdikt som han spelar på. Inget annat. :)"I valet och kvalet" har man ju läst ett antal gånger.

2008-09-10 @ 20:00:18
Postat av: victor

Här spelas det fia med knuff! Jag väntar spänt på rond 2.

2008-09-10 @ 23:25:15
URL: http://victorcohn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0